R/V Oceanograf to specjalistyczny statek naukowo-badawczy, wykonujący szerokie spektrum pomiarów związanych ze środowiskiem morskim. Jest to najnowocześniejsza jednostka badawcza w basenie Morza Bałtyckiego, wykonująca zadania na rzecz nauki, jak i gospodarki morskiej. Statek posiada certyfikaty żeglugi międzynarodowej.
Jednostka jest wyposażona w specjalistyczne urządzenia do interdyscyplinarnych badań środowiska i przyrody mórz oraz oceanów. Oprócz laboratoriów wewnątrz statku są również obserwatoria i sala seminaryjna. Ze względu na rozległy zakres badań, które są prowadzone przy użyciu statku m.in.: badania dna morskiego, badania batymetryczne, badania chemiczne, badania geologiczne, jest jednostką wielozadaniową.
Na statku zastosowano dwukadłubową konstrukcję – typu katamaran, która minimalizuje kąt przechyłu co jest szczególnie ważne przy prowadzeniu badań na morzu.
Podstawowe dane
- Długość całkowita: 49,5 m
 - Szerokość konstrukcyjna: 14,0 m
 - Zanurzenie konstrukcyjne: 2,0 m
 - Wyporność maksymalna: ok. 792 ton
 - Napęd diesel – electric:
– zespoły prądotwórcze: 2 × 420 kW, 2 × 225 kW
– pędniki strumieniowo – azymutalny - Stery strumieniowe: 2 × pędniki tunelowe, dziobowe
 - System dynamicznego pozycjonowania DP I
 
Główne urządzenia badawcze
- Rufowe urządzenia rybackie do połowu włokami dennymi i pelagicznymi
 - Zestaw do połowów włokami rozprzowymi
 - Kablowa echosonda sieciowa Simrad FS70 z wciągarką i system PI50/60
 - Zestaw do połowu sieciami stawnymi
 - Zestaw 3 echosond typu Split Beam EK80 firmy Simrad
 - Echosonda wielowiązkowa firmy Reson model SeaBat 7125 SV2
 - Prądomierz ADCP firmy Teledyne, RD Instruments Workhorse Mariner
 - Zestaw urządzeń do badania oświetlenia nad i pod wodą firmy TriOS typu Ramses
 - Sieci planktonowe MultiNet typu Midi
 - Sonda wielordzeniowa typu Multicorer model Maxicorer firmy OSIL
 - Pojazd podwodny ROV sterowany przez kablolinę firmy Subsea Tech, model Mini-ROV Guardian 2.1
 - System sonaru holowanego firmy Edge Tech, model 4200
 - Profilomierz osadów dennych firmy Edge Tech, model 3100
 - Urządzenie do pozycjonowania podwodnego USBL Easytrak Nexcus firmy Applied Acoustics Underwaster Technology
 - Wibrosonda firmy OSIL model Lightweight Vibrocorer 3+6
 - Multi-pułapka sedymentacyjna firmy Hydrobios typu Multi Sediment Trap/24
 - Pobornik wysokoprzepływowy z głowicą PM-10 do pobierania aerozoli firmy TISCH Environmental
 - Optyczny licznik planktonu typu Flow CAM VS-IV
 - Rozeta batometryczna z sondą CTD i z dodatkowymi czujnikami firmy SeaBird Electronics SBE 25plus Sealogger
 - Cytometr przepływowy firmy Becton Dickinson (BD Biosciences) model FACS Jazz
 - Czerpak skrzynkowy firmy KC Denmark A/S model 80.000
 - Sonda miniCTD firmy Valeport
 - Stacja meteorologiczna firmy Vaisala typ MAWS410
 - Sonar boczny Edge Tech. model 4205
 
Urządzenia pokładowe
- Żuraw pokładowy 4 t, sterowany radiowo
 - Bramownica rufowa 35kN lub 70 kN
 - Dwie wciągarki trałowe 32 do 52 kN
 - Dwie wciągarki sieciowe o pojemności 2,5 m3
 - Wciągarka kabloliny 35 kN
 - Wciągarka kabloliny 5 kN
 - Dwa wychylne żurawiki rufowe 300 kg
 - Bramownica burtowa z dwoma wciągarkami do 300 kg
 - Żurawik dziobowy 50 kg
 - Wysuwane z kadłuba podnośniki echosond Reson i Split Beam oraz USBL
 - Echosonda pozioma Farsounder FS-3
 - Łódź hybrydowa typu RIB S-490
 
Laboratoria i pomieszczenia
Laboratoria:
- 
- Laboratorium mokre – 7,7 × 4,1 m
 - Laboratorium pomiarowe – 3,7 × 2,9 m
 - Laboratorium sterylne – 2,2 × 3,8 m
 - Laboratorium termostatyzowane – 3,6 × 2 m
 
 - Stacje badania aerozoli
 - Pokład namiarowy wyposażony w stanowiska obserwacyjne
 - Rufowy pokład roboczy – 10 × 9 m
 - Pomieszczenie dydaktyczne wyposażone w sprzęt audiowizualny, wi-fi, Internet
 - Zaplecze socjalne: mesa z salonikiem, kuchnia, pentra, pralnia z suszarnią
 
Informacja na temat procedury uzyskiwania pozwoleń administracyjnych na badania prowadzone ze statku r/ v Oceanograf
Uzyskanie pozwolenia/ń na badania morskie poza granicami wód terytorialnych Polski
- Określić dokładny obszar planowanych badań
Zidentyfikować, na wodach którego państwa (np. wody terytorialne, wyłączna strefa ekonomiczna) mają być prowadzone prace badawcze. - Przygotować szczegółowy opis projektu badawczego, zawierający:
 
- cel, zakres i metody badań,
 - harmonogram prac,
 - dane techniczne statku (nazwa, bandera, parametry),
 - listę uczestników,
 - mapę planowanego obszaru badań,
 - dane kontaktowe organizatora,
 - informacje o finansowaniu.
 
- Należy pobrać odpowiedni formularz wniosku na udzielenie pozwolenia/ń na badania morskie
Wiele państw wymaga złożenia wniosku na własnym, oficjalnym formularzu. 
- Można go uzyskać kontaktując się z polskim MSZ lub odpowiednimi władzami danego państwa;
 - Można go uzyskać przez stronę internetową instytucji danego kraju lub przez kontakt z ambasadą/konsulatem tego kraju w Polsce.
 - W razie trudności pomocą służy MSZ lub polska ambasada w danym kraju.
 - Należy pamiętać że może być wymagane kilka pozwoleń w zależności jakie aktywności badawcze będą prowadzone.
 
- Należy skontaktować się z Ministerstwem Spraw Zagranicznych (MSZ)
MSZ RP pośredniczy w zgłoszeniu wniosku do odpowiednich władz państwa, na którego wodach mają odbywać się badania. 
📌 Ministerstwo Spraw Zagranicznych – Sekretariat Departamentu
✉️ dpb.sekretariat@msz.gov.pl (Departament Polityki Bezpieczeństwa – właściwy m.in. dla spraw morskich)
☎️ Centrala MSZ: +48 22 523 90 00
🌐 www.gov.pl/web/dyplomacja 
Jeśli nie jest się pewnym, który departament będzie właściwy (np. nauka, środowisko, kultura), najlepiej zacząć od kontaktu z sekretariatem – sprawa zostanie przekierowana do odpowiednich osób. 
- Interesujące pozwolenie/a załatwia się za pośrednictwem MSZ.
MSZ przekazuje dokumenty odpowiednim władzom zagranicznym – często we współpracy z polską ambasadą w danym państwie. - W razie potrzeby należy uzyskać dodatkowe zgody lokalne.
Może być wymagane uzyskanie zgód np. od służb archeologicznych, środowiskowych lub wojskowych w danym kraju. - Należy zacząć procedurę z wyprzedzeniem.
Ze względu na czas oczekiwania (nawet kilka miesięcy), zaleca się rozpoczęcie procedury na kilka miesięcy przed planowaną datą badań, aby uzyskać potrzebne zgody na czas rozpoczęcia planowanego rejsu. - Zalecany jest kontakt telefoniczny zarówno z polskim MSZ i przydzieloną osoba, która będzie prowadzić naszą sprawę jak i kontakt telefoniczny z daną instytucją zagraniczną w celu monitorowania postępu procesu udzielania pozwoleń.
 - Po uzyskaniu pozwolenia/eń kopię należy przesłać do Biura Armatora i na statek, aby Kapitan statku mógł się zapoznać z warunkami pozwolenia/eń oraz aby miał możliwość legitymowania się ważnym/i pozwoleniem/ami przed ewentualnymi kontrolami na wodach, gdzie prowadzone będą badania.
 - Bez wcześniej załatwionych pozwoleń rejs nie może się rozpocząć
 - Jeśli pozwolenie/a nie zostało/y udzielone w odpowiednim czasie należy rozpatrzyć przeniesienie danego rejsu na inny dostępny termin tak aby wszystkie wymagane pozwolenia były gotowe.
 
			
			
			
			