R/V Oceanograf to specjalistyczny statek naukowo-badawczy, wykonujący szerokie spektrum pomiarów związanych ze środowiskiem morskim. Jest to najnowocześniejsza jednostka badawcza w basenie Morza Bałtyckiego, wykonująca zadania na rzecz nauki, jak i gospodarki morskiej. Statek posiada certyfikaty żeglugi międzynarodowej. 

Jednostka jest wyposażona w specjalistyczne urządzenia do interdyscyplinarnych badań środowiska i przyrody mórz oraz oceanów. Oprócz laboratoriów wewnątrz statku są również obserwatoria i sala seminaryjna. Ze względu na rozległy zakres badań, które są prowadzone przy użyciu statku m.in.: badania dna morskiego, badania batymetryczne, badania chemiczne, badania geologiczne, jest jednostką wielozadaniową.

Na statku zastosowano dwukadłubową konstrukcję – typu katamaran, która minimalizuje kąt przechyłu co jest szczególnie ważne przy prowadzeniu badań na morzu.

Podstawowe dane
  • Długość całkowita: 49,5 m
  • Szerokość konstrukcyjna: 14,0 m
  • Zanurzenie konstrukcyjne: 2,0 m
  • Wyporność maksymalna: ok. 792 ton
  • Napęd diesel – electric:
    – zespoły prądotwórcze: 2 × 420 kW, 2 × 225 kW
    – pędniki strumieniowo – azymutalny
  • Stery strumieniowe: 2 × pędniki tunelowe, dziobowe
  • System dynamicznego pozycjonowania  DP I
Główne urządzenia badawcze
  • Rufowe urządzenia rybackie do połowu włokami dennymi i pelagicznymi
  • Zestaw do połowów włokami rozprzowymi
  • Kablowa echosonda sieciowa Simrad FS70 z wciągarką i system PI50/60
  • Zestaw do połowu sieciami stawnymi
  • Zestaw 3 echosond typu Split Beam EK80 firmy Simrad
  • Echosonda wielowiązkowa firmy Reson model SeaBat 7125 SV2
  • Prądomierz ADCP firmy Teledyne, RD Instruments Workhorse Mariner
  • Zestaw urządzeń do badania oświetlenia nad i pod wodą firmy TriOS typu Ramses
  • Sieci planktonowe MultiNet typu Midi
  • Sonda wielordzeniowa typu Multicorer model Maxicorer firmy OSIL
  • Pojazd podwodny ROV sterowany przez kablolinę firmy Subsea Tech, model Mini-ROV Guardian 2.1
  • System sonaru holowanego firmy Edge Tech, model 4200
  • Profilomierz osadów dennych firmy Edge Tech, model 3100
  • Urządzenie do pozycjonowania podwodnego USBL Easytrak Nexcus firmy Applied Acoustics Underwaster Technology
  • Wibrosonda firmy OSIL model Lightweight Vibrocorer 3+6
  • Multi-pułapka sedymentacyjna firmy Hydrobios typu Multi Sediment Trap/24
  • Pobornik wysokoprzepływowy z głowicą PM-10 do pobierania aerozoli firmy TISCH Environmental
  • Optyczny licznik planktonu typu Flow CAM VS-IV
  • Rozeta batometryczna z sondą CTD i z dodatkowymi czujnikami firmy SeaBird Electronics SBE 25plus Sealogger
  • Cytometr przepływowy firmy Becton Dickinson (BD Biosciences) model FACS Jazz
  • Czerpak skrzynkowy firmy KC Denmark A/S model 80.000
  • Sonda miniCTD  firmy Valeport
  • Stacja meteorologiczna firmy Vaisala typ MAWS410
  • Sonar boczny Edge Tech. model 4205
Urządzenia pokładowe
  • Żuraw pokładowy 4 t, sterowany radiowo
  • Bramownica rufowa 35kN lub 70 kN
  • Dwie wciągarki trałowe 32 do 52 kN
  • Dwie wciągarki sieciowe o pojemności 2,5 m3
  • Wciągarka kabloliny 35 kN
  • Wciągarka kabloliny 5 kN
  • Dwa wychylne żurawiki rufowe 300 kg
  • Bramownica burtowa z dwoma wciągarkami do 300 kg
  • Żurawik dziobowy 50 kg
  • Wysuwane z kadłuba podnośniki echosond Reson i Split Beam oraz USBL
  • Echosonda pozioma Farsounder FS-3
  • Łódź hybrydowa typu RIB S-490
Laboratoria i pomieszczenia

Laboratoria:

    • Laboratorium mokre – 7,7 × 4,1 m
    • Laboratorium pomiarowe – 3,7 × 2,9 m
    • Laboratorium sterylne – 2,2 × 3,8 m
    • Laboratorium termostatyzowane – 3,6 × 2 m
  • Stacje badania aerozoli
  • Pokład namiarowy wyposażony w stanowiska obserwacyjne
  • Rufowy pokład roboczy – 10 × 9 m
  • Pomieszczenie dydaktyczne wyposażone w sprzęt audiowizualny, wi-fi, Internet
  • Zaplecze socjalne: mesa z salonikiem, kuchnia, pentra, pralnia z suszarnią
Informacja na temat procedury uzyskiwania pozwoleń administracyjnych na badania prowadzone ze statku r/ v Oceanograf

 Uzyskanie pozwolenia/ń na badania morskie poza granicami wód terytorialnych Polski 

  1. Określić dokładny obszar planowanych badań
    Zidentyfikować, na wodach którego państwa (np. wody terytorialne, wyłączna strefa ekonomiczna) mają być prowadzone prace badawcze.
  2. Przygotować szczegółowy opis projektu badawczego, zawierający:
  • cel, zakres i metody badań,
  • harmonogram prac,
  • dane techniczne statku (nazwa, bandera, parametry),
  • listę uczestników,
  • mapę planowanego obszaru badań,
  • dane kontaktowe organizatora,
  • informacje o finansowaniu.
  1. Należy pobrać odpowiedni formularz wniosku na udzielenie pozwolenia/ń na badania morskie
    Wiele państw wymaga złożenia wniosku na własnym, oficjalnym formularzu. 
  • Można go uzyskać kontaktując się z polskim MSZ lub odpowiednimi władzami danego państwa;
  • Można go uzyskać przez stronę internetową instytucji danego kraju lub przez kontakt z ambasadą/konsulatem tego kraju w Polsce.
  • W razie trudności pomocą służy MSZ lub polska ambasada w danym kraju.
  • Należy pamiętać że może być wymagane kilka pozwoleń w zależności jakie aktywności badawcze będą prowadzone.
  1. Należy skontaktować się z Ministerstwem Spraw Zagranicznych (MSZ)
    MSZ RP pośredniczy w zgłoszeniu wniosku do odpowiednich władz państwa, na którego wodach mają odbywać się badania. 

📌 Ministerstwo Spraw Zagranicznych – Sekretariat Departamentu
✉️ dpb.sekretariat@msz.gov.pl (Departament Polityki Bezpieczeństwa – właściwy m.in. dla spraw morskich)
☎️ Centrala MSZ: +48 22 523 90 00
🌐 www.gov.pl/web/dyplomacja 
Jeśli nie jest się pewnym, który departament będzie właściwy (np. nauka, środowisko, kultura), najlepiej zacząć od kontaktu z sekretariatem – sprawa zostanie przekierowana do odpowiednich osób. 

  1. Interesujące pozwolenie/a załatwia się za pośrednictwem MSZ.
    MSZ przekazuje dokumenty odpowiednim władzom zagranicznym – często we współpracy z polską ambasadą w danym państwie. 
  2. W razie potrzeby należy uzyskać dodatkowe zgody lokalne.
    Może być wymagane uzyskanie zgód np. od służb archeologicznych, środowiskowych lub wojskowych w danym kraju. 
  3. Należy zacząć procedurę z wyprzedzeniem.
    Ze względu na czas oczekiwania (nawet kilka miesięcy), zaleca się rozpoczęcie procedury na kilka miesięcy przed planowaną datą badań, aby uzyskać potrzebne zgody na czas rozpoczęcia planowanego rejsu. 
  4. Zalecany jest kontakt telefoniczny zarówno z polskim MSZ i przydzieloną osoba, która będzie prowadzić naszą sprawę jak i kontakt telefoniczny z  daną instytucją zagraniczną w celu monitorowania postępu procesu udzielania pozwoleń. 
  5. Po uzyskaniu pozwolenia/eń  kopię należy  przesłać do Biura Armatora i na statek, aby Kapitan statku mógł się zapoznać  z warunkami pozwolenia/eń oraz aby miał możliwość legitymowania się ważnym/i pozwoleniem/ami przed ewentualnymi kontrolami na wodach, gdzie prowadzone będą badania. 
  6. Bez wcześniej załatwionych pozwoleń rejs nie może się rozpocząć
  7. Jeśli pozwolenie/a nie zostało/y udzielone w odpowiednim czasie należy rozpatrzyć przeniesienie danego rejsu na inny dostępny termin tak aby wszystkie wymagane pozwolenia były gotowe. 
Ta strona używa plików cookies w celach świadczenia usług, reklamy czy prowadzenia statystyk. Możesz je zablokować konfigurując swoją przeglądarkę internetową.   
Pliki cookies
ZGADZAM SIĘ