R/V Oceanograf to specjalistyczny statek naukowo-badawczy, wykonujący szerokie spektrum pomiarów związanych ze środowiskiem morskim. Jest to najnowocześniejsza jednostka badawcza w basenie Morza Bałtyckiego, wykonująca zadania na rzecz nauki, jak i gospodarki morskiej. Statek posiada certyfikaty żeglugi międzynarodowej.
Jednostka jest wyposażona w specjalistyczne urządzenia do interdyscyplinarnych badań środowiska i przyrody mórz oraz oceanów. Oprócz laboratoriów wewnątrz statku są również obserwatoria i sala seminaryjna. Ze względu na rozległy zakres badań, które są prowadzone przy użyciu statku m.in.: badania dna morskiego, badania batymetryczne, badania chemiczne, badania geologiczne, jest jednostką wielozadaniową.
Na statku zastosowano dwukadłubową konstrukcję – typu katamaran, która minimalizuje kąt przechyłu co jest szczególnie ważne przy prowadzeniu badań na morzu.
Podstawowe dane
- Długość całkowita: 49,5 m
- Szerokość konstrukcyjna: 14,0 m
- Zanurzenie konstrukcyjne: 2,0 m
- Wyporność maksymalna: ok. 792 ton
- Napęd diesel – electric:
– zespoły prądotwórcze: 2 × 420 kW, 2 × 225 kW
– pędniki strumieniowo – azymutalny - Stery strumieniowe: 2 × pędniki tunelowe, dziobowe
- System dynamicznego pozycjonowania DP I
Główne urządzenia badawcze
- Rufowe urządzenia rybackie do połowu włokami dennymi i pelagicznymi
- Zestaw do połowów włokami rozprzowymi
- Kablowa echosonda sieciowa Simrad FS70 z wciągarką i system PI50/60
- Zestaw do połowu sieciami stawnymi
- Zestaw 3 echosond typu Split Beam EK80 firmy Simrad
- Echosonda wielowiązkowa firmy Reson model SeaBat 7125 SV2
- Prądomierz ADCP firmy Teledyne, RD Instruments Workhorse Mariner
- Zestaw urządzeń do badania oświetlenia nad i pod wodą firmy TriOS typu Ramses
- Sieci planktonowe MultiNet typu Midi
- Sonda wielordzeniowa typu Multicorer model Maxicorer firmy OSIL
- Pojazd podwodny ROV sterowany przez kablolinę firmy Subsea Tech, model Mini-ROV Guardian 2.1
- System sonaru holowanego firmy Edge Tech, model 4200
- Profilomierz osadów dennych firmy Edge Tech, model 3100
- Urządzenie do pozycjonowania podwodnego USBL Easytrak Nexcus firmy Applied Acoustics Underwaster Technology
- Wibrosonda firmy OSIL model Lightweight Vibrocorer 3+6
- Multi-pułapka sedymentacyjna firmy Hydrobios typu Multi Sediment Trap/24
- Pobornik wysokoprzepływowy z głowicą PM-10 do pobierania aerozoli firmy TISCH Environmental
- Optyczny licznik planktonu typu Flow CAM VS-IV
- Rozeta batometryczna z sondą CTD i z dodatkowymi czujnikami firmy SeaBird Electronics SBE 25plus Sealogger
- Cytometr przepływowy firmy Becton Dickinson (BD Biosciences) model FACS Jazz
- Czerpak skrzynkowy firmy KC Denmark A/S model 80.000
- Sonda miniCTD firmy Valeport
- Stacja meteorologiczna firmy Vaisala typ MAWS410
- Sonar boczny Edge Tech. model 4205
Urządzenia pokładowe
- Żuraw pokładowy 4 t, sterowany radiowo
- Bramownica rufowa 35kN lub 70 kN
- Dwie wciągarki trałowe 32 do 52 kN
- Dwie wciągarki sieciowe o pojemności 2,5 m3
- Wciągarka kabloliny 35 kN
- Wciągarka kabloliny 5 kN
- Dwa wychylne żurawiki rufowe 300 kg
- Bramownica burtowa z dwoma wciągarkami do 300 kg
- Żurawik dziobowy 50 kg
- Wysuwane z kadłuba podnośniki echosond Reson i Split Beam oraz USBL
- Echosonda pozioma Farsounder FS-3
- Łódź hybrydowa typu RIB S-490
Laboratoria i pomieszczenia
Laboratoria:
-
- Laboratorium mokre – 7,7 × 4,1 m
- Laboratorium pomiarowe – 3,7 × 2,9 m
- Laboratorium sterylne – 2,2 × 3,8 m
- Laboratorium termostatyzowane – 3,6 × 2 m
- Stacje badania aerozoli
- Pokład namiarowy wyposażony w stanowiska obserwacyjne
- Rufowy pokład roboczy – 10 × 9 m
- Pomieszczenie dydaktyczne wyposażone w sprzęt audiowizualny, wi-fi, Internet
- Zaplecze socjalne: mesa z salonikiem, kuchnia, pentra, pralnia z suszarnią
Informacja na temat procedury uzyskiwania pozwoleń administracyjnych na badania prowadzone ze statku r/ v Oceanograf
Uzyskanie pozwolenia/ń na badania morskie poza granicami wód terytorialnych Polski
- Określić dokładny obszar planowanych badań
Zidentyfikować, na wodach którego państwa (np. wody terytorialne, wyłączna strefa ekonomiczna) mają być prowadzone prace badawcze. - Przygotować szczegółowy opis projektu badawczego, zawierający:
- cel, zakres i metody badań,
- harmonogram prac,
- dane techniczne statku (nazwa, bandera, parametry),
- listę uczestników,
- mapę planowanego obszaru badań,
- dane kontaktowe organizatora,
- informacje o finansowaniu.
- Należy pobrać odpowiedni formularz wniosku na udzielenie pozwolenia/ń na badania morskie
Wiele państw wymaga złożenia wniosku na własnym, oficjalnym formularzu.
- Można go uzyskać kontaktując się z polskim MSZ lub odpowiednimi władzami danego państwa;
- Można go uzyskać przez stronę internetową instytucji danego kraju lub przez kontakt z ambasadą/konsulatem tego kraju w Polsce.
- W razie trudności pomocą służy MSZ lub polska ambasada w danym kraju.
- Należy pamiętać że może być wymagane kilka pozwoleń w zależności jakie aktywności badawcze będą prowadzone.
- Należy skontaktować się z Ministerstwem Spraw Zagranicznych (MSZ)
MSZ RP pośredniczy w zgłoszeniu wniosku do odpowiednich władz państwa, na którego wodach mają odbywać się badania.
📌 Ministerstwo Spraw Zagranicznych – Sekretariat Departamentu
✉️ dpb.sekretariat@msz.gov.pl (Departament Polityki Bezpieczeństwa – właściwy m.in. dla spraw morskich)
☎️ Centrala MSZ: +48 22 523 90 00
🌐 www.gov.pl/web/dyplomacja
Jeśli nie jest się pewnym, który departament będzie właściwy (np. nauka, środowisko, kultura), najlepiej zacząć od kontaktu z sekretariatem – sprawa zostanie przekierowana do odpowiednich osób.
- Interesujące pozwolenie/a załatwia się za pośrednictwem MSZ.
MSZ przekazuje dokumenty odpowiednim władzom zagranicznym – często we współpracy z polską ambasadą w danym państwie. - W razie potrzeby należy uzyskać dodatkowe zgody lokalne.
Może być wymagane uzyskanie zgód np. od służb archeologicznych, środowiskowych lub wojskowych w danym kraju. - Należy zacząć procedurę z wyprzedzeniem.
Ze względu na czas oczekiwania (nawet kilka miesięcy), zaleca się rozpoczęcie procedury na kilka miesięcy przed planowaną datą badań, aby uzyskać potrzebne zgody na czas rozpoczęcia planowanego rejsu. - Zalecany jest kontakt telefoniczny zarówno z polskim MSZ i przydzieloną osoba, która będzie prowadzić naszą sprawę jak i kontakt telefoniczny z daną instytucją zagraniczną w celu monitorowania postępu procesu udzielania pozwoleń.
- Po uzyskaniu pozwolenia/eń kopię należy przesłać do Biura Armatora i na statek, aby Kapitan statku mógł się zapoznać z warunkami pozwolenia/eń oraz aby miał możliwość legitymowania się ważnym/i pozwoleniem/ami przed ewentualnymi kontrolami na wodach, gdzie prowadzone będą badania.
- Bez wcześniej załatwionych pozwoleń rejs nie może się rozpocząć
- Jeśli pozwolenie/a nie zostało/y udzielone w odpowiednim czasie należy rozpatrzyć przeniesienie danego rejsu na inny dostępny termin tak aby wszystkie wymagane pozwolenia były gotowe.



